Op tijd gestart met een afhaalservice
“Vroeger vond ik take-awaygerechten meer iets voor de Chinees of friettent. Dat veranderde toen ik twee jaar geleden in een ander restaurant de afhaalmogelijkheden ontdekte”, vertelt Johan. “Zij presenteerden hun maaltijden op een restaurantwaardige manier en haalden daar meer dan 20% van hun omzet uit. Dat konden wij – met onze ruime ervaring in catering en grote partijen – ook wel doen.” Zo opende De Hof in 2019 al een afhaalservice.
Een restaurantbeleving in eigen huis
Ondanks enige ervaring met afhaal- en bezorgmaaltijden gaat het niet altijd van een leien dakje. “De kwaliteit van het eten waarborgen blijft mijn grootste uitdaging. Ten eerste is niet elk gerecht geschikt voor take-away en ten tweede weet je dat een gerecht vaak pas een kwartier later gegeten wordt. Zie dan de kwaliteit maar eens zo dicht mogelijk bij het restaurantniveau te houden.”
In eerste instantie haalden gasten alle gerechten kant-en-klaar warm af. “Maar het idee dat het hoofdgerecht al is afgekoeld als de gast eraan begint, vonden we zonde. Daarom zetten we sinds kort – voor wie wil – onze bediening en cateringauto’s in om het hoofdgerecht na te brengen in de regio. Dan halen gasten bijvoorbeeld het voorgerecht op en brengen wij de rest een half uur later. Zo houden we ook een beetje dat persoonlijke contact zoals aan tafel.”
Plannen en plankgas geven
“Het succes van een afhaal- en bezorgdienst valt of staat met een strakke planning en georganiseerde keuken. Op zaterdag krijgen wij gemiddeld veertig tot vijftig bestellingen voor vier personen binnen. Als al die gasten ook nog drie gangen bestellen, staan wij met zeven koks flink gas te geven. Onze planning is dan echt tot op de minuut nauwkeurig. Daardoor draaien we veel weg, maar leggen we de lat ook extreem hoog. Want je moet opeens 100% foutloos werken. In het restaurant zet je een foutje makkelijk recht, maar als een bestelling eenmaal bij de gast thuis is kost een vergissing oplossen wat meer tijd. Omdat het toch mensenwerk blijft, staan er nu cateringauto’s paraat om eventuele problemen in de regio zo snel mogelijk op te lossen.”
Goed verpakt
Om de juiste verpakkingen te vinden, is Johan zelf om tafel gegaan met een verpakkingsbedrijf uit de regio. “Zij hebben mij geholpen met mijn wensen: het moet op temperatuur blijven, een leuke beleving bieden voor de gast en goed zijn voor het milieu. Ik krijg echt een slecht gevoel bij al dat plastic in de wereld. Onze verpakkingen zijn nu voor 80% biologisch afbreekbaar, gemaakt van suikerriet. Ik heb alleen nog geen goed alternatief voor het plastic dekseltje, dus hopelijk komt dat snel. Om er zeker van te zijn dat gasten het afval goed weggooien, zit er bij elke bestelling een briefje met tips om het afval te scheiden. Zo dragen wij als bedrijf een steentje bij.”