Een restaurant zonder zitplaatsen
In een leegstaand pand tegenover haar huis in Amsterdam-Noord zag Mathilde de perfecte plek voor een dark kitchen voor zich. Omdat ze zelf het aanbod van gezonde en vegan opties miste in de omgeving, koos ze voor falafel als basis voor haar concept. In de productielocatie van 80 m² bereidt het team salades en sandwiches met veel verse groenten en uiteraard ‘Falafellow balls’. Zitplaatsen zijn er niet, want alles wordt afgehaald of binnen een straal van vier kilometer bezorgd. Uiteraard volledig contactloos.
Nieuwe zaak in tien dagen
Zo’n twee weken na de verplichte sluiting van haar zaak Pizzabakkers in Hilversum, stond het concept Falafellow. “Toen zag ik het nog als een leuk tijdelijk project zolang de lockdown zou duren. De zaak moest daarom wel zo snel mogelijk geopend worden, want we hadden geen idee hoelang de rest van de horeca dicht zou blijven. In tien dagen was alles geregeld. Van de keuken tot de logistiek en van het menu tot aan de fotografie en social media. Corona had in dit opzicht ook wel een klein voordeel. Veel organisaties stonden juist stil en vonden het wel tof om mee te denken en helpen met de opstart van iets nieuws. Zo gaven we samen een positief tegengeluid in een moeilijke periode.”
Contactloos maar toch persoonlijk
Inmiddels heeft Mathilde een team van acht personen, waarvan er per shift zo’n drie tegelijk aan het werk zijn. Een verdeling is er niet: “Iedereen kan en doet alles. Van de bereiding tot het bezorgen op de fiets. Dat geeft een leuke dynamiek en maakt dat we erg flexibel zijn. Het fijne van zelf bezorgen, is dat we onze klanten ook leren kennen. Zo houden we toch dat persoonlijke contact, zonder zitplaatsen. We hebben inmiddels al veel vaste klanten die wekelijks bij ons bestellen. Dat breidt zich dankzij hun mond-tot-mondreclame, onze flyers en de socialmediakanalen snel uit in de regio.”
De bal aan het rollen houden
“Eigenlijk zouden we de stekker er na corona uittrekken. Maar ik vind het veel te leuk en het loopt supergoed. Ik ben trots op het team en op het feit dat klanten het zo lekker vinden dat ze regelmatig bestellen. Ik verwacht dat de afhaal- en bezorgtrend door blijft zetten de komende jaren, ook als de horeca weer volledig draait. Mensen hebben dat gemak toch ontdekt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een dark kitchen voor elke ondernemer werkt. Het moet wel bij je passen, je maaltijden en team moeten geschikt zijn en een omgeving die ervoor openstaat is wel een vereiste.”