Aan het einde van het jaar googlen Nederlanders massaal op ‘veganisme’, omdat ze nadenken over hun goede voornemens. Ook 2024 beginnen duizenden Nederlanders weer met Veganuary. Wat moet je als chef, horecaondernemer of zorginstelling weten over deze ‘vegan challenge’? En belangrijker nog: wat kun je er mee?
We geven antwoord op de 5 belangrijkste vragen over Veganuary:
Wat is Veganuary precies?
Elk jaar gaan honderdduizenden mensen wereldwijd de uitdaging aan om in januari 31 dagen lang een volledig veganistisch dieet te volgen. Ze vermijden dierlijke producten, zoals vlees, zuivel, vis, eieren en honing.
De belangrijkste redenen om meer plantaardig te eten zijn voor Nederlanders dierenwelzijn (63%), hun eigen gezondheid (63%) en de wens om klimaatverandering te bestrijden (53%), zo blijkt uit onderzoek van Thuisbezorgd.nl. Veganuary bestaat al sinds 2014 en is een populair moment voor de lancering van nieuwe plantaardige producten en gerechten.
Waarom zou je als chef, horecaondernemer of zorginstelling meedoen met Veganuary?
In 2023 had maar liefst één op de drie Nederlanders het voornemen om meer of volledig vegan te eten. Zo startte 15 procent van de Nederlanders het jaar met het plan om een volledig veganistisch dieet aan te nemen. Deze mensen zullen in hun keuze voor een restaurant vooraf altijd checken of er voor hen voldoende aanbod is.
Zij bepalen met hun dieetwensen ook vaak de bestemming van groepen, dus met onvoldoende vegan gerechten kun je veel omzet mislopen. Deze toenemende vraag naar veganistische opties zal daarmee niet alleen zichtbaar zijn in restaurants, maar ook wanneer zij in aanraking komen met de zorg.
Hoe kan ik mijn menu aanpassen voor Veganuary?
De makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat ook (tijdelijke) veganisten iets te kiezen hebben, is door plantaardige versies van je populaire gerechten aan te bieden. Met veganistische alternatieven voor vlees- en zuivelproducten, bied je gasten dezelfde smaakervaring, zonder extra moeite in de keuken.
Denk bijvoorbeeld aan je vertrouwde bouillons van Knorr Professional die vegan zijn, maar ook aan de burgers, kipstuckjes en het gehakt van de Vegetarische Slager en de romige vegan mayo van Hellmann’s. Die producten verwerk je zoals je gewend bent in je bestaande recepturen, zodat deze voor een breder publiek geschikt zijn.
Wil je jouw hardlopers plantaardig maken? Ontdek tips en 11 recepten.
Hoe kan ik smaakvolle veganistische gerechten bereiden?
Als je wil uitpakken met nieuwe plantaardige gerechten voor Veganuary – of zelfs een volledig veganistisch menu – dan hebben we een aantal praktische tips voor je:
- Let erop dat je gerecht voedzaam genoeg is door de toevoeging van voldoende eiwitten, een stuk vlees van 100 gram kun je vervangen door: 100 gram kant-en-klare vleesvervanger, 100 gram tofu of tempeh, 135 gram gare peulvruchten of 25 gram ongezouten noten, pinda’s of pitten.
- Speel met texturen door een gerecht af te maken met knapperige rauwe groenten, gehakte noten of gebakken uitjes.
- Besteed aandacht aan de smaakdiepgang, want veel plantaardige ingrediënten hebben van zichzelf geen uitgesproken smaak. Met de Knorr Professional Intense Flavours Roast Umami, Deep Smoke en Citrus Fresh zorg je snel en eenvoudig voor complexiteit in je gerecht.
- Controleer of alle standaard smaakmakers in je keuken wel volledig veganistisch zijn. Veel kruidenpasta’s, woksauzen en bouillons bevatten dierlijke ingrediënten, maar ook bij Worcestersaus, paneermeel en zelfs poedersuiker moet je goed het etiket checken! Bekijk hier alle veganistische producten van Unilever Food Solutions.
- Experimenteer met kruiden en specerijen om je gerechten te versterken. Gebruik voor het extra gemak de Knorr specerijenpurees en Knorr Primerba kruidenoliën, die zijn lang houdbaar en kun je makkelijk doseren.
Hoe kan ik Veganuary promoten en meer gasten trekken?
Breng je gasten op de hoogte van je veganistische gerechten door deze uit te lichten op je menukaart, sociale media en in je nieuwsbrieven. Deel daar ook verhalen over de oorsprong van je veganistische gerechten en de ingrediënten die je gebruikt, door te vertellen waarom je hebt gekozen voor bepaalde plantaardige producten of met welke lokale leveranciers je samenwerkt.
Belicht daarin ook dierenwelzijn, gezondheid en klimaatimpact, de drie belangrijkste motivaties om te kiezen voor een plantaardig dieet. Met speciale aanbiedingen en acties geef je gasten een extra trigger om voor deze vegan opties te kiezen.
Ontwikkel je een speciaal plantaardig menu, net zoals Ron Blaauw vorig jaar deed met Ron Gastrobar Streetfood, pak dan uit met je promotie. Benader de regionale pers en nodig lokale influencers en (vegan) foodies uit om je menu te proeven. Zij kunnen het grote publiek nieuwsgierig maken om snel langs te komen om deze tijdelijke gerechten te komen proberen.
Gebruik je de Facebook- en Instagrampagina van je bedrijf niet vaak? Bekijk dan onze praktische tips voor jouw socialmediastrategie.