1. Pas menu-engineering toe
Krijg inzicht in de populairste en meest winstgevende gerechten. De menu analysetool Star Dog is een snelle manier om je menu te beoordelen. Kijk welke gerechten goed scoren en wat je zou kunnen veranderen.
Download de gratis pdf over menu-engineering
2. Vestig de aandacht op je meest winstgevende menu-items
Uit onderzoeken blijkt dat klanten gemiddeld binnen 2 minuten beslissen wat ze willen eten. Als je de aandacht vestigt op je meest winstgevende gerechten, is de kans dus groter dat men binnen dit korte tijdsbestek een dergelijk gerecht bestelt.
TIP: voor het beste menu-ontwerp: markeer gerechten met gekleurde vakken, afbeeldingen, illustraties, tekst in kleur of vetgedrukt.
Download een gratis voorbeeldmenu (pdf)
3. Maak gebruik van de gouden driehoek op
Verander je menu-indeling en eem de meest winstgevende en populaire gerechten in de gouden driehoek op. De gouden driehoek verwijst naar de plekken van een menu die het eerst onze aandacht trekken.
- Onze ogen kijken eerst naar het midden van de pagina
- Vervolgens kijken ze naar de rechterbovenhoek
- Daarna kijken ze naar de linkerbovenhoek
Zorg er dus voor dat je menu-ontwerp de meest winstgevende, lekkerste of minst complexe gerechten in dat gedeelte van het menu plaatst.
Download een gratis voorbeeldmenu (pdf)
4. Rangschik je menu-items opnieuw
Uit onderzoek blijkt gebleken dat de aandacht van een gast naar de eerste 2 en laatste 2 gerechten binnen elk gedeelte van het menu-ontwerp wordt getrokken.
Positioneer je beste en meest winstgevende gerechten op deze topplekken in je restaurantmenu-ontwerp.
Download een gratis voorbeeldmenu (pdf)
5. De regel van 7
Onderzoek toont aan dat er met meer dan 7 items in een menucategorie keuzemoeheid begint op te treden.
Pas dit principe toe voor het beste menu-ontwerp: stel vast welke gerechten je in een categorie bij elkaar plaatst om het keuzeproces te helpen stroomlijnen.
Download een gratis voorbeeldmenu (pdf)
6. Zet de juiste prijs in je menu-ontwerp
Hoewel menuprijzen vaak doorslaggevend zijn in de waardeperceptie, kun je een paar eenvoudige dingen in je menu-ontwerp doen om die perceptie op te krikken zonder de prijzen echt aan te passen:
Wel:
- Gebruik hele getallen zonder decimalen, bijv. 18.
- Vermeld prijzen discreet: gebruik daarvoor steeds hetzelfde lettertype, dezelfde kleur en dezelfde uitlijning als de beschrijving van het gerecht, zodat de lezer er vlug doorheen kan bladeren
- Gebruik beschrijvende taal: uit onderzoek is gebleken dat klanten bereid zijn aanzienlijk meer te betalen voor gerechten waarbij waardevolle feitjes worden vermeld. Denk bijvoorbeeld aan locatie (bijv. zeebaars uit Noordzee, uit eigen streek etc.), ambachtelijke bereiding (bijv. met de hand geplukt) of keurmerk (bijv. Fairtrade chocolademousse)
Niet:
- Vermijd prijzen die eindigen op ,99. Daarmee wek je de indruk van goedkoop of mindere kwaliteit
- Vermeld prijzen zonder valutatekens: die herinneren klanten er namelijk aan dat ze geld uitgeven waardoor ze mogelijk terughoudender worden om duurdere items of een bijgerecht, voorgerecht of nagerecht te bestellen.
7. Hanteer een apart dessertmenu
Als klanten al aan het begin van de maaltijd een aantrekkelijk dessert zien, nemen ze zich wellicht al voor om dat dessert te bestellen. Ze laten een voorgerecht of bijgerecht dan vaker schieten.