Menu
Punten

Deze zomer zit iedereen weer samen rond de tafel. En dat betekent: veel werk voor je slagerij of traiteurzaak. Ga voor extra omzet door dit bbq-seizoen maximaal in te zetten op een beperkt aantal traiteurtoppers van het huis. Verleid je klanten met bijpassende producten of bbq-boxen het voorbereiden voor hen makkelijker maken. En verlaag je ‘foodcost’ door te werken met hoogkwalitatieve basisproducten waarop je je stempel kunt drukken.

Tip 1: meer omzet door een efficiëntere voorbereiding

Als traiteur of slager wil je topkwaliteit geven aan je gasten. Maar dat betekent niet dat je alles zelf moet doen. Zoek een evenwicht tussen culinaire perfectie en tijd- en kostenbesparing. Bijvoorbeeld met gebruiksklare basisproducten.

Afbeelding kalkoen

1. Vereenvoudig je zelfbereide gerechten en menu’s

Hoeveel gerechten staan er op je BBQ-menu?  Je hebt wellicht de neiging om je klanten zo veel mogelijk keuze te geven. Maar hoe meer keuzes je geeft, hoe meer voorraden je moet inkopen en hoe meer verschillende bereidingen er zijn. Verleg je focus van kwantiteit naar kwaliteit en beperk je menukaart. Zo kun je je producten in grotere hoeveelheden inkopen, en bespaar je geld én tijd door grotere hoeveelheden van hetzelfde te maken. Tip: varieer binnen hetzelfde thema. Zo kun je een pastasalade aanbieden met groene boontjes en met kikkererwten. Het basisrecept blijft wel hetzelfde.

Welke gerechten kun je dan het best in de kijker zetten voor meer omzet? Gerechten die heel populair zijn tijdens het BBQ-seizoen, specialiteit van het huis zijn én waarop je een grote marge verdient. 

2. Zorg voor routine met vaste recepten

Zet bij elk recept de exacte hoeveelheden, bereidingstijden en kook- en baktemperaturen. Zo gaan de bereidingen vlotter en werken ook je collega’s op precies dezelfde manier – met minder kans op fouten en verspilling.

3. Gebruik van goede basisproducten

Je eigen sauzen en dressings maken geeft natuurlijk heel wat voldoening. Maar het vraagt tijd, tijd die je in de drukke lente- en zomerperiode niet hebt én niet doorrekent in je prijzen. Met halfklare oplossingen doe je veel sneller je mise-en-place. Zo zet je met onze dips en sauzen hoogwaardige gerechten op je menu en bespaar je toch tijd. Kijk ook eens bij de dressings en vinaigrettes van Hellmann's, ontwikkeld en geperfectioneerd voor en door professionals zoals jij. Het is aan jou om de finishing touch te geven.

Tip 2: verhoog je omzet tijdens het bbq-seizoen met crossselling en upselling in je traiteuraanbod

Het doel van crossselling en upselling? Meer verkoop en meer omzet voor je zaak. 

  • Wat is cross-selling of bijverkoop?

    Je verkoopt je klant een extra, bijpassend product. Zoals een bijgerecht bij bbq-skewers, een pak broodstengels bij een dipsaus en houtskool bij een bbq-pakket. Of een passende fles wijn bij een gerecht, een gebak bij de koffie en brood bij het voorgerecht.

     Wat is upselling of meerverkoop? 

    Je verkoopt je klanten een groter, beter of luxueuzer product dan ze eigenlijk van plan waren. Een speciaalbier in plaats van een gewoon bier of de exclusieve vis- of vleesbereiding van het huis.

Hoe verhoog je de verkoop en je omzet tijdens het bbq-seizoen? 

Afbeelding dipsauzen

1. Bied extra’s bij je gerechten

Laat je klanten kiezen uit verschillende sauzen en bijgerechten bij hun bbq-pakket. Kijk voor inspiratie in onze bbq-brochure ‘Summer’s coming’. Of verwen je klanten met verschillende dips, hapjes en gerechten om te delen.

 

2. Maak de cross-selling producten zichtbaar

Zet de extra’s voor bijverkoop op grijphoogte in de buurt van de kassa van je slagerij. En denk daarbij verder dan alleen de bbqmaaltijd. Speel ook in op accessoires die relevant zijn voor een zomerbarbecue. Prijs bijvoorbeeld een goede fles olijfolie, kruiden in mooie verpakkingen en vleesmessen van topmerken aan als échte barbecue musthaves. En zet de betere gerechten in de kijker – in je vitrine, in je toonbank en op je website.

Afbeelding dipsauzen

3. Spreek een strategie af met je personeel

Geef de bijverkoop en meerverkoop een duwtje in de rug en bied de producten bewust én aantrekkelijk aan. “Hebt u bij onze skewers graag een potje van onze zomerse Mangodip?” Of “Voor de pastasalade hebben we een heel frisse Citrusdip om erbij te serveren. Steek ik die erbij voor u?”  Een ja van de klant is nooit ver weg.

Heb je een webshop? Geef ook daar suggesties om nog een extra product te kiezen. 

 

4. Stel handige all-inpakketten samen

Een kant-en-klaar bbq-pakket inclusief sauzen, brood en bijgerechten zoals koude pastasalades. Tip: in onze bbq-brochure vind je hippe dips, veggie bijgerechten en koude bereidingen om vingers en duimen bij af te likken. Jij kunt er gerust wat meer geld voor vragen – als je slim rekent, betekent dat voor jou extra omzet. En je maakt het je klanten gemakkelijk tijdens het barbecuen.

Tip 3: ken de exacte food cost van je bbq-menu 

Tegen de feestdagen haal je wellicht wat andere, specialere producten in huis. Daarnaast heeft het coronajaar veel van je grondstoffen duurder gemaakt. Ken je de impact daarvan op je food cost en reken je die door in de prijs voor je klanten? En ging je al eens na hoe je die food cost kunt verlagen? 

1. Omzet verhogen tijdens het barbecueseizoen = exacte foodcost berekenen

Om de verkoopprijs van je producten en gerechten te bepalen, moet je rekening houden met:

  • Aankoopprijs
  • Arbeidskosten: hoeveel tijd kost het om een product te verwerken of een gerecht te maken?
  • Variabele en vaste kosten: zijn de kosten van gas, elektriciteit en huur gedekt?
  • Btw
Afbeelding slager met lamsbout

2. Hoe verlaag je je foodcost?

3 manieren om je food cost te verlagen en zo je omzet te verhogen:

  • Vervang de dure klassiekers door goedkopere, maar even lekkere en kwaliteitsvolle alternatieven. En gebruik meer groenten in gerechten. 
  • Werk met vaste recepten en afgewogen porties.
  • Werk voor een aantal bereide gerechten met voorgesneden of bereide producten. 
Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu