1. GEBRUIK ELKE PLEK VAN JE TOONBANK
Maak slim gebruik van je hele koeltoog. Boven op je toonbank zet je producten zoals droge worst, kruiden en olie. Of een proefschaal met een nieuw product of een product dat je meer wilt verkopen. Gebruik een mengeling van grote, middelgrote en kleine bakken. Zo kun je op 1 vierkante meter veel presenteren. En heb je een koeltoonbank met hoeken? Laat dan hoekschalen, -bakken of -plateaus op maat maken om elke vierkante centimeter van die hoeken optimaal te benutten.
Tip: wissel de producten op die plek af – bijvoorbeeld elke maand –, houd bij hoeveel je ervan verkoopt en hou alleen je bestverkopende producten over.
2. HOU JE TOONBANK GEVULD EN VERS
Je klanten kopen eerst met hun ogen. Een lege toonbank en uitgedroogde producten verkopen dan ook niet. Houd de toonbank in je winkel dus constant goed gevuld. Op kalme momenten leg je je producten wat breder. Zo heb je er minder nodig, maar blijft je koeltoog goed gevuld. En haal producten die er niet vers en lekker meer uitzien uit je toog. Verwerk ze daarna in je bereidingen. Zo verdien je er nog geld aan en beperk je je verlies.
3. GEEF JE TOONBANK DE JUISTE UITSTRALING
Wat wil je met je toonbank uitstralen? Hoe je de toonbank in je winkel presenteert en praktisch inricht, maakt een groot verschil. Het bepaalt hoe je klanten je zaak zien. Toon dus waar je voor staat, bijvoorbeeld met vers vlees of bewerkte producten. Zet de producten waar je trots op bent – bijvoorbeeld je lokale rundvlees of eigengemaakte slaatjes – op een opvallende plek. Of laat ze opvallen door ze wat hoger te zetten of er iets opvallends bij te leggen zoals een fles wijn die er lekker bij smaakt.
Kies ook het presentatiemateriaal en de decoratie die bij de uitstraling van je toonbank en zaak passen. Ga bijvoorbeeld voor moderne, vierkante en horizontale schalen en bakken in inox als je een moderne, strakke uitstraling wilt. Of ga iets klassieker met traditioneel presentatiemateriaal in keramiek. En gebruik verse groenten, kruiden en fruit als decoratie om de versheid van je producten te benadrukken.
Zorg er ook voor dat je koeltoonbank rustig, verzorgd en logisch geordend overkomt. Werk bijvoorbeeld in blokken van productgroepen en thema’s. Leg productgroepen zoals rundvlees, gevogelte, slaatjes, bereide maaltijden in blokken samen. En laat er per blok of productgroep een eyecatcher uit springen. Speel in op thema’s zoals het barbecueseizoen en de eindejaarsperiode door de producten die op dat moment populair zijn bij elkaar te leggen. En het lijkt een detail, maar laat al je lepels, vorken en tangen altijd dezelfde kant op wijzen. Dat heeft een grote invloed op de verzorgde presentatie van je producten en koeltoog.
Tip: ken je klanten. Heb je vooral klanten die bereid zijn meer uit te geven? Dan leg je in je toonbank het accent op exclusievere producten. Kijken de meeste van je klanten naar hun budget? Dan zet je goedkopere producten in de schijnwerpers.
4. VERLICHT JE TOONBANK
De manier waarop je de toonbank in je winkel verlicht, bepaalt voor een heel groot stuk je toonbankpresentatie. Je verlichting moet je producten er zo aantrekkelijk mogelijk laten uitzien om je klanten aan te zetten ze te kopen. Hierop moet je letten:
- Verlicht je koeltoonbank zo egaal mogelijk. Zo zijn al je producten even goed zichtbaar.
- Stel de lichtsterkte op maximaal 900 lux in. Zo voorkom je dat je vlees verkleurt.
- Hou rekening met het soort vlees. Rood vlees komt mooier uit met warmer licht.
Tip: ook de verlichting van je winkel heeft een invloed op hoe je producten er in je koeltoog uitzien. Verlicht je koeltoonbank ook met led. Je zult de positieve gevolgen merken op je energiefactuur.
5. PRIJSKAARTJES: VEEL MEER DAN ALLEEN DE PRIJS
Het prijskaartje is een vaak onderschat onderdeel van productpresentatie. Het is veel meer dan een kaartje waarop je alleen de naam en de prijs van het product zet. Het is de ideale plek om je klanten nuttige informatie en advies te geven. Een gratis service die ze zeker naar je winkel doen terugkomen. Je vermeldt of geeft bijvoorbeeld:
- De herkomst of afkomst van het product
- De naam van de lokale boeren waarmee je samenwerkt
- Welke andere producten er goed bij smaken
- Kort bereidingsadvies: ‘10 minuten op 180 graden in de oven’
- De info dat het product allergenen- of glutenvrij is
- Korte omschrijvingen die het water in de mond doen lopen: ‘heerlijk malse varkenswangetjes’ in plaats van gewoon ‘varkenswangetjes’
Tip: gebruik handgeschreven kaartjes die niet te groot zijn. Grote kaartjes maken je toonbank druk en onoverzichtelijk. Met kaartjes die de juiste grootte hebben, breng je rust.
6. ZET IN OP ZELFBEDIENING EN AFHALING
Ook een meubel of kast waar je klanten zelf producten uit kunnen halen, draagt bij tot je omzet. Het aanbod dat je daar presenteert, kan gaan van wijnen over sauzen tot verpakte vleeswaren, slaatjes en zelfbereide maaltijden. Met zo’n zelfbediening haal je meer klanten naar je winkel en verhoog je ook het gemiddelde bedrag dat je klanten spenderen. En je wint er plek mee in je toonbank. Zo heb je daar extra ruimte om je andere producten te presenteren.
Tip: laat klanten die verpakte producten kopen altijd weten dat ze een andere hoeveelheid kunnen krijgen. Opnieuw een kleine moeite die goud waard is.
7. PRESENTEER EN VERPAK JE PRODUCTEN DUURZAAM
Je presentatie en uitstraling stoppen niet bij je toonbank. Ook je verpakkingen spelen daar een grote rol in. Vandaag de dag heb je bij verschillende van je klanten een streepje voor als ze zien dat je inzet op duurzaamheid. En dat kan al op een heel eenvoudige manier. Bijvoorbeeld met composteerbare verpakkingen, presentatieschalen in bamboe of papieren verpakkingen waarvan je klanten het plastic makkelijk kunnen aftrekken wanneer ze hun afval sorteren.
Tip: vraag je leveranciers om je op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen in duurzame verpakkingen en presentatiemateriaal.
Lees ook: Duurzaam verpakken voor een mooie marge