1. Verhoog je online zicht- en vindbaarheid
Bij de vraag wat ze zullen eten, grijpt het merendeel van je klanten naar zijn smartphone of laptop. De ene keer op zoek naar inspiratie, de andere keer om daadwerkelijk bbq-vlees online te bestellen via 1 gerichte klik. Om online te verkopen, moet je dus zorgen dat je zaak online aanwezig is en ze aan je fysieke locatie koppelen, via een eigen pagina op Waze. Wil je de vindbaarheid van je website verhogen? Maak dan een account aan op Google+.
In dat profiel claim je vervolgens je zaak en voeg je behalve het adres, ook de openings- en/of afhaaluren en je telefoonnummer toe. Vergeet je info tijdens verlofdagen niet aan te passen om te vermijden dat klanten voor een gesloten deur staan. Bovendien: wie via Google+ 10 reviews van zijn of haar zaak binnenrijft, verschijnt hoger in de zoekresultaten. Stimuleer dus zeker je klanten voor een online aanbeveling mét je unieke hashtag en trek zo nieuwe online bestellingen aan.
TIP: Uit het businessportaal van Google+ kun je verder gratis inzichten halen en zo ontdekken via welke zoektermen potentiële klanten bij jou uitkomen, welke acties ze ondernemen (vragen ze je routebeschrijving of downloaden ze je brochure?), hoelang ze gemiddeld op je website verblijven, etc. Zo leer je meteen de sterke en zwakke punten van je online activiteit kennen.
2. Hoe groter je online aanbod, hoe groter je online verkoop
Aangezien iemand tijdens een online bestelling niet fysiek geconfronteerd wordt met je volledige assortiment, is geen enkele extra te vergezocht. Naast je barbecuepakket kun je extra sauzen, marinades, bijgerechten, apero, zoetigheden, brood of aangepaste wijn aanbieden. Ook houtskool, aanmaakblokjes, je favoriete bbq-toestel, een bbq-schort, een bbq-tang of een vleesmes kunnen een meerwaarde betekenen … Maak het je klanten ook mogelijk om zelf een barbecuepakket samen te stellen (en te laten bezorgen) als geschenk.
TIP: Stimuleer je klant om online vlees te bestellen door bijvoorbeeld een kennismakingskorting van 10% toe te kennen op het totaalbedrag of via gerichte leverancierspromo’s specifieke kortingen aan te bieden. Mensen zijn dol op koopjes, doe daar in je online verkoop je voordeel mee.
3. Communiceer over het barbecueseizoen via alle kanalen
Op het einde van de winter zorg je ervoor dat je de laatste hand legt aan je digitale folder of flyer voor op de toonbank. Bij het eerste mooie weer denken klanten gelijk aan jou voor het online bestellen van BBQ-vlees. Leg ook het uiterste bestelmoment vast (48 uur voor afhaling of levering aan huis) en communiceer dat duidelijk. Zomerse temperaturen kun je niet zomaar voorspellen, daarom is het belangrijk om behalve een degelijke voorbereiding ook een zekere flexibiliteit aan de dag te kunnen leggen. Reserveer een knop voor je bbq-afhaalmenu op je website, maar speel ook met je sociale media voor lastminutenieuws.
TIP: Wordt er plotseling prachtig weer voorspeld voor morgen? Gebruik dan je sociale media om de online verkoop van je barbecuespecial extra in de verf te zetten.
4. Verwijs rechtstreeks én meermaals naar het bestelformulier
Vermijd dat je klanten eindeloos moeten scrollen om hun bbq-vlees online te bestellen. Zorg voor een pop-upvenster dat verschijnt zodra mensen je website aanklikken – waarop je je huidige afhaalmenu in de kijker plaatst mét een bestelknop. Vraag je klanten bij een online bestelling ook naar hun mailadres. Zo kun je hen in de toekomst van je online verkoop op de hoogte houden via nieuwsbrieven.
Ook op Facebook en Instagram is het belangrijk dat je potentiële klant onmiddellijk je afhaalgerechten kan vinden. Plaats daarom je afhaalmenu onder de highlights of op de feed. Investeer in fotografie om je posts zo verleidelijk mogelijk te maken.
TIP: Voeg je bestelling toe aan je bio op sociale media en zet de knop ‘bestel nu’ verschillende keren op je website.
5. Boost je online verkoop via sociale media
Het is belangrijk om je sociale media actief te onderhouden. Beter geen Facebook, Instagram én LinkedIn lanceren als je alleen tijd hebt voor Facebook. Lege pagina’s geven een even doodse indruk als een lege zaak. En na het posten van je bericht houdt online verkopen nog niet op. Ga vooral in interactie met je klanten: organiseer wedstrijden, bedank ze voor hun positieve review of bied klanten met een minder positieve ervaring een compensatie aan (bijvoorbeeld een kortingscode). Om stress te vermijden, werk je beter aan een maandelijkse contentkalender. Twee updates – met foto’s of video’s van de bereidingen, tips, recepten, enz. – per week zijn ruim voldoende om je ‘fans’ te activeren.
TIP: Houd je klanten betrokken door ze een blik achter de schermen te gunnen. Deel een sneakpeek van je nieuwe bereiding of laat zien hoe de hele balie vol staat met barbecuepakketten om af te halen. Wedden dat de online bestellingen voor je volgende afhaalmenu zullen toenemen?
6. Voer promo binnen je lokale netwerk
Gaat het organisch aangroeien van fans je nog iets te traag? Dan is er goed nieuws: je kunt ook betalend adverteren op sociale media. Maar besef ook dat je niet voor elke vorm van media-aandacht hoeft te betalen. Zo kun je zelf de pers inlichten bij een make-over van je winkel. Overweeg om je zaak aan te melden op overzichtswebsites, maar maak je aanbod zeker ook lokaal kenbaar aan je gemeente- of stadsbestuur. Een vaak gebruikte sociale media-strategie bij online verkoop is geotargeting waarbij je posts voor een bepaald bedrag in je eigen streek promoot. Daardoor zien gebruikers in je buurt die post automatisch in hun tijdlijn verschijnen.
TIP: Leg van tevoren je advertentiebudget vast. Maak ook hierin keuzes: zet je al je budget op 1 post of spreid je je budget liever over een langere periode? Bepaal de doelgroep die je wilt bereiken. Ook de keuze van je gebied is heel belangrijk om de juiste mensen te bereiken. Probeer daarmee vooral je dalmomenten op te krikken.
7. Zet in op afhalen, automatiseren én leveren aan huis om meer online te verkopen
Maak het jezelf gemakkelijk bij je online verkoop en laat je klanten gecentraliseerd bestellen. Zo zie je geen enkele online bestelling over het hoofd: dat kan telefonisch, via mail en natuurlijk via je webshop of een webformulier (via Google Docs). Door een bestelling online te automatiseren en er een contactloze betaling aan te koppelen, loop je als ondernemer geen risico.
Organiseer de afhaling door je klanten een bestelnummer met een afhaaltijdstip te bezorgen. Een afhaalautomaat is dan weer geschikt voor typisch comfortfood zoals vol-au-vent, stoofvlees, pasta’s, ovenschotels met gehakt en puree, … Kortom: afhaalgerechten die gemakkelijk opwarmbaar zijn zonder veel aan smaak te verliezen.
Bied je klanten behalve een afhaalmenu dat gratis kan worden opgepikt ook aan om tegen betaling hun bbq aan huis geleverd te krijgen. Zo hoeven ze geen tijd te verliezen om hun online bestelling op te pikken en zorg je voor een vers, gekoeld bbq-pakket aan huis op een tijdstip naar keuze. Een bbq thuis bezorgd is een professionele service waarmee je je klantentevredenheid gegarandeerd verhoogt.
TIP: Laat de leverkosten vanaf een bepaald bedrag wegvallen, zo stimuleer je je klanten om meer uit te geven aan hun online bestelling.