Verkooptechniek 1: verkoop duurzame en lokale producten
Klanten vinden het aangenaam om te weten wat ze kopen en waar dat product precies vandaan komt. In plaats van anonieme importproducten te verkopen, is het veel prettiger om lokale producten op basis van een eerlijke teelt of kweek te verkopen, zoals biovlees. Werk je met korteketen-producten of koop je streekproducten bij een lokale boer? Laat je klanten weten dat je vlees uit de buurt afkomstig is en dat er geen additieven of smaakverbeteraars worden gebruikt. Voor pure kwaliteit vinden mensen het aannemelijk iets meer te betalen.
Verkooptechniek 2: doe aan storytelling en vertel overal een verhaal bij
Is het recept voor je macaroni afkomstig van je grootmoeder die het op haar beurt van haar moeder meekreeg? Waarom deel je die nostalgie niet met je klant? Met storytelling – een verkooptechniek waarmee je het verhaal achter je producten en je zaak vertelt – maak je een gerecht van jou. Beperk jij je afvalstromen en wil je bekendstaan als een duurzame ondernemer? Dan loont het de moeite om alle onderdelen van een dier of product te gebruiken, zoals het ‘van snuit tot staart’-principe bij een varken. In dat geval bied je niet alleen de bekende onderdelen aan, maar ook de ondergewaardeerde stukken. Door die kans aan te grijpen én het verhaal erachter te vertellen, maak je een unieke indruk op je klanten.
Verkooptechniek 3: straal je trots uit
Wees je eigen ambassadeur en straal die trots ook uit. Maak zichtbaar welk ambacht er achter je aanbod schuilgaat. Rijp je zelf de karkassen of maakt je team elke donderdag verse tartaar? Zorg er dan voor dat je klanten het zien of weten. Zij zullen je zaak voortaan linken aan vakkennis en ambacht.
Ook je sterproduct verdient als bestseller een opvallende plek in je etalage of toonbank. Zet het extra in de kijker met een eigen naam, logo, flyer, … En kan het perfect bij een barbecue? Neem het dan op in je bbq-pakket.
Verkooptechniek 4: creëer schaarste
Werk volgens de ‘op=op’-formule en wek de indruk dat je elke week maar een aantal bbq-pakketten voorziet. Die verkooptechniek zorgt dat je geïnteresseerde klanten ook echt een bbq-pakket bestellen. Laat je fans op je sociale media weten wanneer je bent uitverkocht, en bedank hen daarvoor. PS: in realiteit houd je de bestellingen elke week bij en stem je je hoeveelheden daarop af. En op het weer natuurlijk.
Verkooptechniek 5: verras je klanten met je verpakking
Een verkooptechniek die veel handelaars vergeten, is de verpakking. Een mooi bbq-pakket stop je in een degelijke meeneemtas. Doe er eventueel instructies en serveermaterialen bij: met een extra service die je klanten niet verwachten, blijf of word je voor hen nummer één. Met een sticker van je logo op de tas ziet iedereen op straat dat de drager bij jou komen winkelen is.
Maak je bbq-pakket ook persoonlijk: schrijf de naam van je klant op de tas of stop er een handgeschreven kaartje in om hem of haar te bedanken.Een kleine moeite voor jou, een wereld van verschil voor je klant. Door je klanten in de watten te leggen, zullen ze vaker terugkomen en meer uitgeven.
Verkooptechniek 6: betrek je team en leer hen de knepen van het verkoopgesprek
Organiseer regelmatig een vergadering voor het hele team waarop je de toekomstplannen uit de doeken doet waarbij iedereen eigen ideeën of suggesties kan delen. Dat stimuleert de teamgeest en zo’n samenkomst houdt iedereen scherp. Train je team om te zorgen dat ze je volledige assortiment kennen en leer hen om via een verkoopgesprek waar mogelijk aan upselling te doen (bied passende saus bij een stuk vlees aan of meerdere gerijpte leeftijden van één runderras). Doe slim aan upselling en plaats producten die samen horen ook in elkaars buurt. Zorg er verder voor dat je verkoopmedewerkers weten welke producten minder verkopen en dus extra aandacht verdienen. Zo kunnen ze in hun verkoopgesprek klanten zonder inspiratie probleemloos overtuigen.
Verkooptechniek 7: zet in op gastvrijheid
Ook al vind je het vanzelfsprekend, ook gastvrijheid is een verkooptechniek. Want als lokale ondernemer heb je één groot voordeel tegenover de supermarkt: het persoonlijke contact met je klanten en de warme gastvrijheid die je hen kunt geven. Begroet je klanten, spreek hen aan en blijf altijd glimlachen. En ben je met een nieuwe bereiding bezig? Deel die uit als proevertjes. Ga na of je leverancier daarbij kan helpen. Samples verwelkomen je klanten met open armen, en ze voelen zich gewaardeerd omdat je naar hun mening vraagt.