Mobiel vriendelijk
Google maakt er geen geheim van dat zij een voorkeur hebben voor mobiel vriendelijke websites. Wanneer je website alleen goed werkt op een desktop computer, riskeer je dat je niet meegenomen wordt in de weergave van de zoekresultaten.
Investeer in een upgrade en zorg ervoor dat je website er fantastisch uit ziet op mobiele apparaten.
Tip: Zorg ervoor dat het adres en contact gegevens gemakkelijk te vinden zijn op alle webpagina’s.
Integreer key zoektermen
Denk na over wat iemand op Google zou intypen wanneer zij zoeken naar een restaurant in jouw buurt.
Misschien alleen ‘restaurant’ + [stad]… maar wat als ze iets speciaals willen?
Overweeg om termen te integreren als ‘beste burgers in [stad]’, ‘lekkerste koffie in [stad]’ en ‘hele dag ontbijt [stad]’.
Het woord ‘beste’ is een favoriete zoekterm voor mensen die online zoeken dus voeg dit toe aan je content. Maar overdrijf niet, anders leest de tekst minder prettig.
Wanneer je meer onderbouwing wilt voor het kiezen van je zoekwoorden kun je gebruik maken van programma’s als Google’s zoekwoordplanner. Dit programma laat zien welke zoektermen er door mensen gebruikt worden.
Besteed aandacht aan de review websites
Het gaat niet alleen om jouw website, het gaat over je gehele online reputatie. Voor goede SEO resultaten kun je je gasten aanmoedigen om reviews achter te laten (positieve reviews natuurlijk!) op websites zoals
- Tripadvisor
- TheFork.nl
- Eet.nu.
- Trustpilot.nl
Hoe meer goede reviews je hebt, hoe groter de kans is dat je restaurant hoog eindigt in de zoekresultaten.
Voeg directe data toe aan je website
Google geeft je website een kans om eruit te springen door specifieke informatie toe te voegen aan de zoekpagina’s. Dit betekent dat een gebruiker het adres, telefoonnummer en de openingstijden van je restaurant kan zien zonder door te klikken naar je website.
Het is gemakkelijk om een account in Google My Business te creëren om deze informatie toe te voegen.
Deel de liefde
Zoekmachines hebben een voorkeur voor websites die linken naar andere websites en links hebben vanuit andere websites.
Overweeg een samenwerking met een lokaal bedrijf zoals een sportschool of een kapper, en deel de promoties op beide websites.
Veel cafés maken geen optimaal gebruik van hun website als marketing middel. Neem hiermee je voordeel en onderscheid jezelf online om meer gasten naar binnen te krijgen.
'Social media'-toolkit
52% van de operators en chefs zeggen dat hun aanwezigheid op social media voor meer gasten zorgt. Om je hiermee te helpen, hebben we een eenvoudige social media toolkit voor je samengesteld.