Menu
Punten

Als chef wil je jouw gasten kunnen verzekeren dat ze zonder zorgen bij je kunnen eten. Hierin is transparantie het allerbelangrijkste. Wees open naar jouw gasten en communiceer over de mogelijkheden. Deze 3 praktische tips helpen je om op een luchtige maar serieuze manier om te gaan met gasten en hun dieetwensen.

Breng jouw receptuur in kaart

Maak een allergenenoverzicht van elk gerecht op jouw kaart. Het kan een klus zijn om uit de zoeken welke ingrediënten je exact gebruikt per gerecht maar het levert je wel overzicht op. Zo kan niet alleen jij, maar ook jouw personeel in één oogopslag zien welke allergenen er te vinden zijn per gerecht.

Verras zonder gluten

Je kunt trouwe gasten creëren of nieuwe gasten winnen door op een juiste manier te informeren of om te gaan met gluten. Door glutenvrije gerechten aan te bieden bereik je niet alleen de kleine groep met een allergie, maar ook de grote groep die ‘meegaat’ met hen. Want degene met een allergie bepaalt vaak waar er wordt gegeten. Bepaal of er voor bepaalde basisproducten gluten- of allergeenvrije alternatieven zijn. Zo zorg je ervoor dat al jouw bereidingen uit de mise en place voor zoveel mogelijk gasten geschikt zijn.

Niet bluffen

Niet al jouw medewerkers zijn even gepassioneerd en serieus met het horecavak bezig als jijzelf. Sommigen zullen zonder blikken of blozen een gerecht als glutenvrij presenteren, terwijl ze niet eens weten wat het inhoudt. Investeer in de kennis van jouw personeel. Benadruk dat gasten ernstig ziek kunnen worden, dat je verplicht bent om gasten goed te informeren en dat je wettelijk aansprakelijk bent als er iets met ze gebeurt. Zorg voor een open en proactieve cultuur waarbij het personeel bij twijfel altijd navraag doet in de keuken.

Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu