In maart 2024 lanceerden we vanuit Unilever Food Solutions het Future Menus Trend Report. Het rapport bevat de 8 belangrijkste wereldwijde foodtrends voor 2024. Aan de hand van interviews met 1.600 chefs afkomstig uit 21 landen stelden we de belangrijkste wereldwijde foodtrends op. Het rapport biedt inspiratie en geeft inzichten en tips over hoe jij jouw bedrijf kunt voorbereiden op de ontwikkelingen van vandaag en morgen. Welke trends zijn geschikt voor jouw bedrijf?
1. Flavor shock
Deze trend draait om een respectvolle disrespect voor klassieke smaken. Want de gasten van vandaag en morgen verwachten meer dan alleen smaak, met name Gen-Z'ers. Zij willen verrast worden met onverwachte combinaties en bijzondere gerechten. Vaak maken zij eetkeuzes op basis van content op sociale media. ‘Chaos cooking’ en ‘wild fusion’ zijn niet voor niks op TikTok een grote trend.
2. Local Abundance
Voor chefs is het belangrijk om te weten waar hun ingrediënten vandaan komen. Lokale producten en ingrediënten uit het seizoen bepalen namelijk de smaak. Daarnaast blijf je door te werken met lokale producten dicht bij de natuur. Bovendien is driekwart van de Gen-Z’ers en 70% van de babyboomers bereid meer te betalen voor gerechten die bereid zijn met lokale ingrediënten.
3. Low-Waste Menus
Het is om tal van redenen slim om alles te benutten wat een product te bieden heeft. Het is duurzaam, het is goed voor je keukenmarge en het is een stimulans voor je creativiteit. Bovendien biedt het een kans meer te halen uit een product in smaak en structuur. Zo benut je het volledige potentieel van producten en zet je verspilling om in winning gerechten.
4. Modernized Comfort Food
‘Food is not only feeding stomachs, it is also feeding souls’, wordt wel gezegd. Eten creëert een emotionele connectie, door geur en door smaak, en vaak ook door herinneringen. Door klassieke gerechten een moderne touch te geven komt die herinnering voor veel mensen tot leven. Modern comfort food is eigenlijk spelen met eten. En het makkelijke van werken met klassiekers is: het zijn beproefde gerechten. De basis is al goed, dan is het niet zo heel erg ingewikkeld om daar nog een stapje bovenop te doen.
5. Plant-Powered Protein
Chefs proberen gerechten steeds smaakvoller en gezonder te maken, zodat het past in de flexitarische eetstijl die meer en meer mensen aanhangen. Eten wordt daardoor meer inclusief en meer divers. Wat belangrijk is binnen deze trend, is dat er geen compromis wordt gedaan op smaak. Plant-based gerechten moeten smaakvol zijn en koken met groenten moet leuk zijn.
6. The New Sharing
Rondom de eettafel ontstaan connecties, daar worden verhalen verteld en herinneringen gemaakt. Eten is om te delen, dat maakt het dynamisch en interactief. We eten steeds minder vaak in de klassieke vorm van voor, hoofd en na. In plaats daarvan komen kleinere gerechten om te delen zonder vaste volgorde uit de keuken en geniet iedereen samen in hetzelfde relaxte ritme.
7. Irresistible Vegetables
Het vergt misschien iets meer creativiteit, maar met groenten kun je geweldige gerechten maken. Bovendien geven groenten kleur op het bord. Omdat er minder tradities bestaan op het gebied van groentegerechten, geeft het je keuken alle vrijheid. Niemand heeft immers een vastgeroest idee van ‘hoe het hoort’. Een goed voorbeeld zijn de gerechten bij De Nieuwe Winkel** in Nijmegen. Dit ‘restaurant van de toekomst’ werkt alleen met plantaardige producten en weet daarmee keer op keer te verbluffen. Meer weten? Lees hier het artikel over dit bijzondere restaurant.
8. Feel-Good Food
Je bent wat je eet. Je dieet bepaalt voor een heel groot deel je gezondheid. Feel-good food draait dus om vitaliteit, om gezondheid. Om gerechten die niet alleen de maag vullen, maar ook geest, lichaam en humeur. Vette vis voor de hersenen of vezels voor de stoelgang, alles wat ervoor zorgt dat je gasten lekkerder en fitter in hun vel zitten, zorgt dat ze gelukkiger zijn met jouw keuken.
De 3 belangrijkste trends voor Nederland?
Voor de Nederlandse markt zijn de drie trends Low-Waste Menus, Modernized Comfort Food en Irresistible Vegetables het meest van belang. Een chef die inspeelt op deze 3 trends, kan zijn of haar business laten groeien. Benieuwd hoe? Edwin van Gent, head chef van Unilever Food Solutions, legt je uit hoe jij op deze trends kunt inspelen.