Paul vernieuwt het slagersvak als koploper uit De Nieuwe Garde
Slager Paul Brands vindt het niet erg dat de gemiddelde Nederlander niet meer zelf een kip kan braden of tijd uittrekt voor een stoofpot. “Ik denk als een ondernemer”, aldus de eigenaar van Slagerij van Hest in het Brabantse Goirle. “Voor mij is het belangrijk dat onze klanten blijven terugkomen. En nu mensen zelf steeds minder koken, wordt het steeds makkelijker om de kookkunst van thuis te overtreffen.” Hij benoemt de drie belangrijkste ontwikkelingen die nu al bijdragen aan de toekomstbestendigheid van zijn bedrijf, zodat hij later een gezonde, goedlopende slagerszaak kan overdragen aan zijn twee zonen.
“Wij willen in alle eetmomenten voorzien, van soep tot een toetje en van stamppot tot een kaasje voor bij de borrel”, vertelt Paul. “De grootste groei zit bij ons in gemaksproducten – zoals baklapjes en kipreepjes – en maaltijden. We verkopen shoarmavlees samen met de pitabroodjes en de saus, maar ook volledige gerechten die alleen nog opgewarmd hoeven worden. Mensen hebben tegenwoordig de mooiste keukens, maar gebruiken alleen de oven en magnetron.”

Scoren met social media
“We waren als een van de eerste in onze branche actief op social media, dankzij mijn oudste zoon Gijs die onze Facebook, Instagram en TikTok bijhoudt. Het is bizar hoe snel dat gaat. Als we op zondagochtend op Instagram een aanbieding aankondigen, krijgen we daar in de winkel binnen tien minuten al reacties op.
Onze video’s trekken ook nieuwe klanten aan. Vorig jaar bedachten we voor carnaval de frikandellensalade. Die video ging zo hard dat we zelfs op televisie bij Van Roosmalen & Groenteman zijn genoemd. Toen hebben we een chauffeur naar Hilversum gestuurd om de heren de salade te laten keuren, wat onze video’s al helemaal in een stroomversnelling bracht.”

Medewerkers binden met flexibiliteit
“Vrije tijd en flexibiliteit zijn tegenwoordig heel belangrijk. Ik heb vorige week nog een medewerkster aangenomen die haar bijbaan bij een supermarkt had opgezegd, omdat ze geen verlof kreeg voor carnaval.
Als een medewerker vrij vraagt, dan krijgt die dat bij ons daarom altijd meteen. Doordat we 62 mensen uit allerlei generaties in dienst hebben, kunnen we dat gelukkig makkelijker opvangen.
We moeten ons als slagerij onderscheiden van de retail, dus we leren onze jonge collega’s aan om de klant centraal te stellen. Ik merk dat jongeren niet meer gewend zijn om te groeten, onze jonge klanten lopen bij binnenkomst meteen naar de zelfbedieningsmeubels toe. Daarom blijven we bij nieuwe medewerkers herhalen hoe belangrijk het is om contact te maken.”

Efficiënter werken met data en convenience
“Wij zijn echt praktijkmensen: als iets goed verkoopt, gaan we doorontwikkelen. Maar ben ik onlangs samen met mijn zonen ook gestart met een cursus datagedreven ondernemen, zodat we in de toekomst efficiënter kunnen werken en meer omzet behalen.
We houden nu al de weersvoorspellingen in de gaten, zodat wanneer de temperatuur boven de 20 graden komt, er lekkere barbecueproducten in de zaak liggen om klanten te inspireren. Maar daar valt nog veel meer winst te behalen. Geen enkel filiaal van Albert Heijn plaatst meer zijn eigen bestellingen, dat gaat allemaal automatisch op basis van AI en allerlei data van publiekssamenstelling tot groei van productgroepen. Die kant willen wij ook op.
Ook in onze recepten maken we strategische keuzes. Alles vanuit de basis bereiden is vanwege het kostenplaatje tegenwoordig eigenlijk niet te doen. Daarom gebruiken we veel halffabricaat sauzen. We willen wel een ander aanbod hebben dan de concurrentie, dus we verrijken die producten altijd nog zelf qua smaak. Voor ons vispannetje voegen we bijvoorbeeld wat kreeftensaus toe aan de Hollandaise van Knorr. Onze mayonaise is daarentegen wel nog zelfgemaakt, omdat die mooi stevig blijft in salades. We maken steeds dezelfde afweging: wordt het product minder lekker door het gebruik van een halffabrikaat, dan maken we het zelf.”
Behoor jij al tot de Nieuwe Garde chefs?
Maak snel en simpel jouw eigen signatuursaus met de Garde d’Or sauzen van Knorr Professional. Eindeloze smaakvariaties met de Bruine Pepersaus, de Hollandaisesaus en de Demi-Glace.